Hemma hos.......

Den dagen som påverkat mig mest under alla våra resor var nog den dagen då jag var med hemma hos Sam...

Jag avvek från vår grupp för att ensam följa med för att se vart han bodde. Det blev en dag att minnas.

Inte för att jag fick se ett fantastiskt hem eller något sånt utan mer för att jag fick se ett Uganda som jag tidigare inte sett.

Men jag fick också se hur ett hem i Uganda faktiskt kan se ut...Har ni hört det dom där orden

"Home is where the heart is"? I det här fallet stämmer det mer än bra..

Sam var stolt över att få visa sitt hem.

Det är inget att visa upp i nån inredningstidning eller nåt men OJ vad mycket hjärta där fanns!

 

Jag har skrivit om den här dagen innan så den finns att hitta i bloggen (jag kan fortfarande inte länka till ett gammalt inlägg......)

Jag har dock inte visat bilder inifrån hans hem av respekt då jag inte frågat Sam om lov till att göra det.... Nu har jag frågat honom och han ville gärna att jag gjorde det :)

 

Så gott folk....!

Välkomna hem till min vän Sam Kawalya Kajjubi, the one and only!


Här är vi på väg hem till Sam....Det ligger i Kawempe och där är fattigt....


Sam låser upp den dörr som tillhör honom.I dörren bredvid bor en annan familj. Grannens husdjur struttar runt också...Fönstret är "lagat" med kartong.


Detta var det första som mötte mig...mitt hjärta snörptes ihop på en sekund, men då Sam var stolt så blev jag det också.... :)


Muteesa...


Garderoben med kläder för 2 personer....


Fotovägg! Jennie och jag finns med! Pluspoäng på det Sam :)


Innertaket....plåttak och det dundrar då det regnar... Här har vi också hemmets enda lampa. Hemmet är alltså bara ett enda rum på ca 6-7m2. Här har dom bott 4 (!) stycken. Nu är Sam ensam sen hans mamma åkt till Sudan för att jobba, systern flyttat till mormor och brodern som befinner sig nånstans för att jobba....


Taket igen...

 

Då jag var ensam tjej under hela den här dan och Sam´s hem fylldes av diverse olika människor när skvallret gick på byn att det var en vit människa där så var det väl bara en tidsfråga innan det här skulle hända.......Killar är killar oavsett om dom bor i Sverige eller i Uganda........Suck! :)


Armbrytning....såklart! Vad är mer manligt än det? :)


Minns jag inte fel så stod Muteesa som slutlig vinnare..... Jag förstår inte varför dom inte frågade mig om jag ville vara med....?

 

Inga jättebra bilder men ändå en glimt hur det kan se ut i ett hem i Uganda.....

 

                                                             Anna

 


 

 

 

 
















 

 

 


Kommentarer
Postat av: tezz

wow! vilka kontraster mot ett hem i svergie. att två liv kan vara så otroligt olika varandra. och dom ser ju så otroligt glada ut. kul att få se hur det ser ut!

2012-08-30 @ 07:10:22
URL: http://tezz87.blogg.se
Postat av: Anna

Kontrasterna ÄR enorma....! Och då är dessa bilderna inte ens speciellt bra... Sen är det så att dom är precis så glada som dom ser ut! Bästa glädjespridarna! Sjukt stolt över dem är jag! :) Anna, Jennie, Victoria

2012-08-30 @ 08:19:54
URL: http://bristolacademy.blogg.se
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0