"Madrass-pussel"

Detta är en bild från 2008 och tagen i flickornas sovsal.

 

 

 

Det ser ju ganska mysigt ut, men foto visar inte allt. Bädden består av en gul skumgummimadrass (utan överdraget eftersom det redan är utslitet) och en gammal filt som är långt ifrån ren. När jag lyfte på filten kände jag hur hård den var av smuts och vad jag såg där under kunde mina ögon först inte förstå. Det fanns inga lakan under filten. Barnen sov direkt på skumgummimadrassen som var så dålig att små bitar låg lösa på den. Vissa madrasser var till och med så trasiga att de såg ut som ett ”madrass - pussel”. Jag kan bara föreställa mig hur det skulle kännas efter att ha sovit en natt i bädden på en knölig madrass och sedan vakna på morgonen för att stiga upp full av gula pyttesmå bitar fastklistrade på kroppen. Och kudde fanns det inte i någon bädd. Alla barn som bor på skolan delar bädd med åtminstone ett barn. Ibland kan det även vara tre barn i samma bädd.

 

Vad skulle vi göra? Som alltid är vår budget minimal och vi måste tänka på vad vi bäst kan använda pengarna till. Vi bestämde att det blev bäst att inhandla nya mjuka filtar till alla bäddarna eftersom pengarna inte skulle räcka till nya madrasser. Priset som vi fick betalade för varje filt var 80 kr.

 

 

Filtarna packas ner i små väskor av plast som tydligen ingick i priset. Det gick inte att köpa filtarna utan väska.

 

 

Vår taxibuss med en massa filtar.

 

Och så barnens sängar med de nya filtarna!

 

Väl hemma i Sverige började så sökandet efter pengar till madrasser…

 

Victoria


Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0