Myggnät, madrasser och sänglöss

Sedan 2008 har vi arbetat hårt med att leta efter pengar till skolbygget, de växer liksom inte på träd. Flera gånger har jag varit ute och föreläst om barnen på Bristol Academy. Det var just när jag hade avslutat ett av mina framförande som en läkare, i gruppen av åhörare, reser sig upp och stoppar 500kr i handen på mig. Han sa att jag skulle ta med mig pengen till Uganda vid min nästa resa och inhandla något som barnen behövde. Vi funderade ett tag på vad som skulle köpas. Då pengarna kom från en läkare och vi hade hört att barnen ofta drabbades av malaria, så kom vi fram till att det så klart skulle gå till medicin för barnen när de blev stuckna av malariamygga.

 

Väl nere i Uganda bad jag Eddie att gå och inhandla medicinen så att den skulle finnas på plats när barnen blev sjuka. Han berättade för mig att man var tvungen att åka till sjukhuset när man fick malaria för att få sprutor. Eddie frågade mig om det inte var bättre att vi använde pengarna till att köpa myggnät. På så sätt skulle färre barn bli sjuka och den svenske läkarens pengar skulle användas till något som kom till användning under flera år. Det tyckte vi var en bra tanks så myggnät inhandlades till samtliga sängar. Visst går näten sönder ibland, men det har vi löst genom att förse skolan med nål och tråd!

 

Och pengar till madrasser fick vi skänkt till oss. Vid vårt besök i september 2010 kunde vi inhandla alla madrasser som behövdes.

 

 

Nu hade vi löst problemet med filtar, myggnät och madrasser. Men konstigt nog var det ingen som ville lägga in madrasserna i sina sängar. Varför? Jo, det visade sig att båda sovsalarna hade drabbats av sänglöss och man ville inte förstöra de nya madrasserna med att få sänglöss på dem. Då ville man hellre ligga på de gamla madrasserna tills det fanns pengar att köpa ett medel för att få bort lössen med. Då insåg vi att det var just detta medel som skulle inskaffas till skolan för våra pengar.

Vi skickade genast Eddie till affären, vi kan inte själva gå till affären eftersom det då blir mycket dyrare för oss. När vi nästa dag kom till skolan och visade barnen, som bor på skolan, vad vi hade köpt åt dem så blev det jubel och applåder. Samma glädje och tacksamhet visade de oss för detta, som de tidigare hade visat oss för ett nät med bollar. Och vem hade inte varit glad över att slippa lössen!

 

Världen är inte rättvis!

 

Victoria

 


Kommentarer
Postat av: tezz

att en sån sak som myggnät kan vara en livräddare! såna saker som mygg är ju något man klagar över här hemma för att det kliar.. vilken skitsak att klaga över egentligen!

Fint gjort att han gav pengar sådär!
bra att det kommer till nytta!

2012-08-24 @ 22:16:33
URL: http://tezz87.blogg.se
Postat av: Anna

Vi är oerhört tacksamma för all hjälp vi får...! Det är mycket vi klagar på som inte vi borde... Men det här är ju vår vardag, vi vet ju inget annat. Myggnät har räddat många liv i Afrika! Anna, Jennie Victoria

2012-08-24 @ 22:41:20
URL: http://www.bristolacademy.blogg.se
Postat av: Ingrid

Det är så kul att ni liksom tänker till innan ni köper något! Jag blev både glad och stolt när jag fick erat kort där det stog att ni köpt just bollar för våra pengar! Då blev det plötsligt så tydligt :)

Keep up the good work! Jag är stolt över att ha er som vänner!

2012-08-27 @ 11:58:43
Postat av: Anna

Tack! För oss är det viktigt att det gör nytta det som vi köper! Och blandningen av saker man "måste" ha och saker som förgyller livet litegrann är nog bra att ha tror vi...:) Vi kämpar på! Och vi är stolta över att vara din vän också! Kram Anna och Jennie, Victoria

2012-08-27 @ 13:52:06
URL: http://www.bristolacademy.blogg.se
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0