Regn

Tyvärr kommer snart hösten och med den en massa regn och rusk. Vi kan till och med tycka att det regnar mycket här, spöregnar. Efter att ha upplevt ett normalt regnväder i Uganda så har jag ändras uppfattning om spöregn.

 

Här följer bilder som visar hur det såg ut efter en natt med ett regnoväder när jag var där.

 

 

Vägarna i Uganda har en hel del gropar och marken består till stor del av lera. Inte konstigt att det blir stora vattenpölar mitt i vägen efter ett regnoväder.

 

 

 

 

En gata i byn och den enda utvägen för att komma framåt är att köra rakt genom vattnet. Men det kan vara förrädiskt, du vet inte vart groparna finns och hur djupa de är.

 

 

 

Ofta finns det ett grävt dike mellan vägen och där det är tänkt att människorna ska gå. Om man ska gå genom vattnet kan det vara svårt att se vart diket finns. För att lättare ta sig fram på ett säkert sätt har man lagt ut landgångar att gå på. När det är torrt och fint väder ser det lite konstigt ut när dessa ligger där.

 

 

 

En familj som har lite otur, vattnet tar sig visst in i huset. De är nog vana vi detta och det är säkerligen inte sista gången de kommer att ha vatten i sitt hus.

 

 

 

Genom denhär vattenansamlingen var det inte många som vågade köra. Man vet hur vägen såg ut innan regnet, men inte hur den ser ut nu med allt vattnet rinnande. När vattnet har runnit bort är det vanligt att man ser vägar som behöver stora reparationer. Men vår taxibuss körde rakt in i vattnet!!! Och jag tänkte: Om bilen stannar vågar jag inte gå ut ur den för vem vet vad som finns i vattnet.

 

 

 

Dum som jag var så satsade jag på att få några fina bilder då vattnet skvätte runt bilen…

 

 

 

 

…Men att det skulle skvätta så mycket kom jag inte på förrän jag fick en hel kaskad vatten över huvudet. Tur hade jag för kameran klarade sig.

 

 

 

 

 

Till höger om huset rinner det i vanliga fall en liten bäck med vatten som kommer från andra sidan vägen som vi kör på. Nu kunde inte vägtrumman sluka allt vatten som ville rinna under vägen så då fick det passera över vägen. Och vipps hade det bildats ett hål vid sidan av vägen som vattnet riktigt sögs ner i, underminerat.

 

 

Efter regnväder kan man på ugandisk radio höra om flera barn som har försvunnit. De har sugits med i strömmen av vatten och har ingen som helst chans mot dess starka krafter.

 

Eddie har berättat att när de riktiga regnperioderna kommer så blir det så stora vattenansamlingar i området runt skolan att många till och med får sina sängkläder blöta. Blotta tanken på vad som finns i vattnet får mig att rysa.

 

Victoria


Kommentarer
Postat av: tezz

usch vad hemskt.
jag kan inte föreställa mig paniken o deras känsla när det blir så mkt vatten. och att barn försvinner. usch vad hemskt.
kanske låter lite dumt nu men vad kan de vara som finns i vattnet? jag kan absolut inget om Uganda!

2012-08-27 @ 07:26:30
URL: http://tezz87.blogg.se
Postat av: Victoria

Kommer man utanför stadskärnan finns det väldigt få toaletter,om än några alls. Det kan gå att hitta någon latrin, men när regnvattnet kommer så sköljs allt ur latrinen och den är på nytt tom. I de allra flesta fall används buskage. Så tänk dig vad som kan finnas i vattnet och vilka sjukdomar man kan dra på sig om man går i det. I smutsigt vatten finns till exempel bakterier som vi inte tål och parasiter som gärna vill bosätta sig i vår kropp./ Anna, Jennie och Victoria

2012-08-27 @ 10:04:01
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0