Vart ligger det vackra i det...?

Jag vet att det inte var speciellt längesen jag skrev om det här men jag tänker på det  nästan dagligen så jag måste skriva om det igen.....

 

Om jag hade vetat det jag vet idag när mina barn var små, då hade jag inte gjort så som jag gjorde.....

För mig var det jätteviktigt att barnen var fint klädda. Helst i bra märken också.

Jag avstod gärna saker till mig själv, eller jobbade lite extra för att barnen skulle kunna ha nåt fint från ex Benetton som var väldigt populärt då....

Vilken 6 månaders bebis bryr sig om huruvida den har en outfit från Benetton eller HM?

Just precis....inte nån.

Gjorde det mig lyckligare? Ja, jag trodde det. Nu vet jag att det inte gjorde det.

För hur kan man bli glad för ett märke?

 

Mina barn, som oavsett märke på kläder är det vackraste för mig, var ju egentligen det när dom var små med. Men jag tyckte att det liksom "behövdes".

Jag kan inte för mitt liv idag förstå hur jag tänkte....? Var ligger det vackra i ett par barnjeans för 800 kr eller ett par vuxenjeans för 3000....? Jag förstår det inte.

 

Vi människor här "unnar" oss saker åt höger och vänster, varför gör vi det? Vi är ju bra precis som vi är.

Och ändå tycker vi att vi kan låta bli att se allt elände som sker runt omkring oss....

I mina öron rimmar det inte längre! Vi har möjlighet att hjälpa till, men dom allra flesta av oss vill inte, kan inte, eller tror oss ha råd.

 

Jag tycker att man visst kan köpa allt det fina till sina barn och till sig själv om man kan och vill det.

Vi kan inte avstå från livet för att andra lider, men jag tycker att vi kan ägna det en tanke ibland, och nån gång kanske avstå från en ny "måsteoutfit" till barnet och istället sätta in dom pengarna på ett ställe där det gör verklig nytta och som du tycker känns viktig.

 

Jag kan lova er att det kommer att sprida en enorm lyckokänsla inuti er, mycket mer än vad ett klädköp gör, och framför allt kommer lyckokänslan att hålla i sig betydligt längre...

 

Vi kan inte blunda hur länge som helst, för i den här världen så finns inte bara vi. Det finns så många fler,

och tänk inte att inte du kan göra skillnad....För det kan du.

Om du bara vill och om vi gör det tillsammans.

 

                                                                         Anna


Kommentarer
Postat av: Clara *kalkprinsessan*

Tänk om fler tänkte som du. Då hade vi haft en vänligare och mer rättvis värld!

2012-11-28 @ 11:48:21
URL: http://cklaris.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack så mycket...det är inte så svårt att tänka såhär...

2012-11-28 @ 12:59:18
Postat av: Sandra

Så sant. Då jag var hemma med första barnet deltog jag i vissa trådar på diskussionforum och allt handlade om vad man skall köpa till sina bebisar. Det var riktigt tröttsamt. Kanske det är frågan om en tomhet som måste fyllas och då är det lätt att shoppa eller fylla tiden med näthandel då bebisen sover. Men glädjen, som du säger, är snabbt övergående och mycket tom.

2012-11-28 @ 13:08:55
URL: http://lillebrorsresan.blogspot.com
Postat av: Anna

Ja faktiskt är man ju nästan tommare efteråt när man inser och förstår att det inte gjorde nån skillnad.. Men vi är ju alla olika... Vilket ju är tur :)

2012-11-28 @ 13:29:58
Postat av: nursen.blogg.se

Kikar tillbaka ;)

2012-11-29 @ 06:25:36
URL: http://nursen.blogg.se/
Postat av: Petronella

Du är så himla klok! Ja, tänk om alla tänkte så. Jag köper, nästan uteslutet, begagnade kläder till mina barn. Det är mycket billigare, miljövänligare och mindre gifter i redan tvättade kläder. Om alla gav lite, så skulle det bli mycket!

Kram
Petronella

Postat av: Anna

Carin, det är okej! ;)

2012-11-29 @ 07:59:36
Postat av: Anna

Petronella: Så klok vet jag inte egentligen...men jag vill så mycket och tänker så annorlunda mot vad jag varit van vid, vilket gör att jag tänker ännu mer...! Kanske får akta mig så det inte slår slint alldeles! Men klart är, att om alla hjälps åt så blir det skillnad! Kram!

2012-11-29 @ 08:04:02
Postat av: Malla

Kan jag hjälpa Bristolbarnen på ngt sätt? För jag skulle gärna skänka ett bidrag till ngt, jag gör alltid det till jul och i år är det genom dig som jag gärna skulle skänka till Bristol :) du får gärna maila mig: [email protected]

2012-11-29 @ 08:28:04
URL: http://www.monstermalla.se
Postat av: Anna

Ja Malla,du får gärna hjälpa Bristolbarnen! Du anar inte hur glada vi blir! Jag mailar dig :)

2012-11-29 @ 08:38:57
URL: http://bristolacademy.blogg.se
Postat av: Angus

Bra inlägg, jag måste bli bättre på sånt...

2012-11-29 @ 12:37:07
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Anna

Tack så mycket! :) jag tror redan att du är bra :) kram!

2012-11-29 @ 13:17:48
Postat av: Fröken Grön

Många kloka ord, Anna.
Det där med att faktiskt göra något åt saken och börja göra avkall på vår egen välfärd för att andra ska få det bättre, är vi inte så bra på alla gånger. Att stoppa fattigdom vill ju alla, men vem är beredd att faktiskt offra något MER än den där 100-lappen till välgörenhet då och då, när samvetet ger sig till känna? Önskar att vi människor inte var så egoistiska...

2012-11-29 @ 14:57:58
URL: http://frokengronsblog.blogspot.com
Postat av: Anna

Fast det tjusiga är ju att vi faktiskt många gånger inte behöver offra så mycket själva...vi kan göra båda... :)

2012-11-29 @ 18:17:52
Postat av: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Håller med precis onödigt, dessutom växer ju barn som ogräs och sliter kläder som bara den om de ska kunna få leka fritt såsom barn ska kunna få göra. Jag köper mestadels begagnat jag till våra barn perfekt och det gör att vi kan lägga våra pengar på andra saker t ex att åka till busfabriken, badhuset och liknande och dessutom äga vårat fina hus. Men det är precis att det går runt, men vi har det jätte bra och känner oss verkligen lyskligt lottade.

2012-11-29 @ 21:54:48
URL: http://lottizdays.blogg.se
Postat av: Anna

Jag tycker man kan köpa kläder,saker, och vad man vill,det gör jag med! Men vi kan tänka på det ibland att det finns dom som inte ens har mat på sitt bord...Eller....avstår man ett par jeans för 1000kr, så har man myggnät till mellan 15-20 barn som förhindrar malaria... Då är inte beslutet så svårt längre för mig :)

2012-11-29 @ 23:08:56
URL: http://bristolacademy.blogg.se
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0