Det är för tusan 2012!

Jag älskar landet Uganda, och jag älskar människorna där. Dom är fantastiska på väldigt många sätt.

Vänliga, arbetsamma, tålmodiga, ja allt man kan komma på som är bra egentligen.

Iallafall dom flesta, eller ja, iallafall dom som jag har träffat...

Men sen finns det rötägg även där...av rang dessutom! Precis som här...

 

Efter en stund på chatten med Muteesa idag så kom det fram ganska snabbt att han inte längre jobbar på den supermarketen han arbetat tidigare...

Vi har diskuterat det här många gånger tidigare då han inte fått betalt som han skulle och velat sluta...

Jag har väl peppat och tyckt att det är bättre att ha ett jobb och få lite betalt än inget alls....

Men nu var det färdigt för Muteesa, nu ville han inte ta mer skit.

Inte nog med att han jobbar nattskiftet vilket innebär att han behöver vistas ute på natten för att ta sig hem, vilket i sig är en fara... utan han har också jobbat nu i 3 månader(!) utan någon som helst betalning!

3 månader! 

Muteesa sa ifrån och chefen ger honom 42.000 ugandiska shilling....

42.000 USH är ca 126 Kr....för 3 månaders arbete...!!

Och då har han ändå inte fått betalt för det han arbetat innan heller utan bara lite ströpengar då och då när chefen haft lust att betala...

 

Han skulle haft 450.000 USH bara för dom 3 månaderna vilket är ca 1350 kr och får 126 kr....

Vem vill jobba för 42 kr i månaden....?

Jag skulle inte gjort det, troligtvis inte du heller! Och inte Muteesa!

 

Och vet ni...?

Det tycker inte jag att man ska göra heller!

Det är för tusan 2012!  Även i Uganda!

( Jävla skitgubbe och utnyttja ungdomar på det viset!)

 

                                                     Anna

 


Kommentarer
Postat av: Ergo sum

Vilken fin blogg! Tack för att du kommenterade inne hos mig, vilket gjorde att jag hittade dig!

Svarade på ditt kloka inlägg inne hos mig.

Fortsätt ert fantastiksa arbete! Kram

2012-09-14 @ 18:44:59
URL: http://ergosummb.blogspot.se
Postat av: Anna

Tack! och Tack för att du kollade tillbaka...Kram Anna, Jennie och Victoria

2012-09-14 @ 20:55:02
URL: http://bristolacademy.blogg.se
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0