Vi är alla lika mycket värda..

 
 
 

På allvar får jag nästan panik. Vad håller vi på med egentligen i vårt land?

Jag var iväg på lite ärenden på Gekås häromdagen. Jag hade en kundkorg.

Men dom kundvagnarna som jag såg var så överfulla av leksaker så dom som hade handlat allt det måste minst ha haft 15 barn var. Det är helt galet vad vi lassar på våra barn.

Blir dom gladare?

Nej... jag tror inte det.

Blir dom mer tacksamma?

Absolut inte!

 

 

Jag såg ett barn som var kanske 8 år med en sån där telefonsnäcka i örat.

Varför får inte barn vara barn? Varför har vi så bråttom att få in dem i den vuxnes värld så vi inte ens hinner vänta på dem? Hela tiden längtar vi efter än det ena och än det andra.

"Åh vad skönt när mitt barn kan vara lite själv så jag får egentid"

Man hör det från människor vars barn är kanske 1-2 månader och du är det viktigaste den har.

Ta vara på tiden med ditt barn istället,för snart har du så mycket egen tid att du inte ens vill ha den.

 

Jag tycker om julen och jag har skämt bort mina barn under åren som gått med den ena julklappen värre än den andra.

Men det är färdigt med det nu.

I år tar vi min mamma och min storebror med oss så åker vi till fjällen och firar jul.

Julklapparna är minimerade och barnen tycker att det är okej! Vi ska vara tillsammans och är det inte det som julen borde gå ut på? Inte vem som har störst hög med julklappar....

Ge barnen det dom önskar inom rimliga gränser, men lär dom för guds skull också att det finns andra som inte har det lika bra, oavsett om man bor i Sverige och är en klasskamrat till barnet eller om man bor nån annanstans i världen.

I vilket fall så är vi alla lika mycket värda! Lär dom det med.

 

 
 
Bilden på pojken är inte bra... men stunden var. Han sprang förbi mig i full fart klappandes sina händer och ropade:
Am happy,happy,happy!
 
Anna
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Min plats i solen

Verkligen ett tänkvärt inlägg Anna. Så kloka ord och tankar kring det här med jul och vad som är viktigt här i livet.

Ta hand om dig!

Kram Lotta

Svar: Tack så mycket Lotta... Ta hand om dig också!kram A
Jennie och Anna

2013-12-11 @ 16:30:37
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Åse

Kloka ord, Anna vi lever i överflöd Här har vi också dragit ned på paketen viktigast är att vara tillsammans med sina nära och kära. Ha en trevlig dag/kväll tillsammans. Fjällen låter mysigt, rogivande. Kram

Svar: Julklapparna borde vara den minsta biten ändå är det det som stressar mest... Visst konstigt egentligen?Jularna vi har firat i fjällen har varit dom i särklass lugnaste jularna nånsin, så vi ser fram emot det nu igen!
Kram och Tack! A
Jennie och Anna

2013-12-11 @ 16:56:40
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Elin

Kloka ord som jag skriver under på!

Svar: Tack! :)
Jennie och Anna

2013-12-11 @ 17:07:53
Postat av: Sandra

Vi lever verkligen i överflöd och här köps absolut inte mycket julklappar t barnen! N som är 1,5 vet ju inte vad jul är så han får av oss ett paket på morgonen! W ja det är inte speciellt mycket t honom heller!
Sen tycker jag att det är viktigt att W förstår att man inte heller bara kan få klappar av familj och släkt, jag vill också att han ska förstå att man ger tillbaka...
Kram

Svar: Jag håller med dig precis! Jag tycker också att man ska lära sig att ge... att få blir då ännu större tror jag.Egentligen handlar ju hela livet om det, att ge och ta. Må väl!
Kram A
Jennie och Anna

2013-12-11 @ 18:19:26
URL: http://vitasmultron.blogspot.se
Postat av: Anna

Hej Anna!
Ett sånt tankesvärt inlägg! Jag fick mig en funderare. Även om jag instämmer fullt ut är det lätt att haka på köpfrenesin och handla än det ena än det andra. Visst kanske en hel del man blir glad för men behöver man det verkligen. I år har jag en överenskommelse med mig själv att en viss procent av summan som handlas ska gå till välgörenhet.
Egentligen skulle ingen behöva vara fattig i världen, ingen skulle behöva svälta och ändå finns det en massa folk som lider nöd. Ofattbart medan vår del av världen badar i överflöd. Allt för ikväll.
Så mysigt det lät med fjällen!
Må så gott!
Kram Anna

Svar: Tack Anna! Gudarna ska veta att också jag har har ryckts med i julhysterin under åren, men det går att ändra sig.... Jag tycker fortfarande att det är en viktig och framför allt skön högtid men det finns så mycket annat som borde betyda mer än just julklapparna.Vilken bra idé med med välgörenhetstanken! Vi har råd med båda...

Ha en bra dag! Kram A
Jennie och Anna

2013-12-11 @ 19:29:49
Postat av: Hörni!

Åh vad jag håller med dig! För mig har det gått så långt att jag inte ens tycker om julen längre. Skulle hellre resa bort och glömma bort den helt.. men får skärpa till mig för familjens skull. Kram

Svar: Man vill ju känna glädje en sån här högtid och den enda som kan ändra sitt sätt att tänka är ju en själv... men varför är det så svårt? Traditionerna är huggna i sten känns det som... Kram! A
Jennie och Anna

2013-12-13 @ 09:23:43
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Pia

Vi har slopat julklapparna helt mellan oss vuxna, det är så härligt. Vi har julklappsleken istället med två 50 kr paket var. Det är så nyttigt att kunna visa Linus hur barnen på Bristol har det, ibland förstår han, fast ändå inte, det är svårt att ta in.
Hoppas ni får en supermysig jul!
Kramar

Svar: Julklappsleken är rolig! Såklart att det är svårt för Linus att ta in...inte ens vuxna klarar av det.
Hoppas på en mysig jul för er också! Kram A
Jennie och Anna

2013-12-13 @ 15:43:24
URL: http://marlonzacco.blogg.se
Postat av: Malin - Stjärnflocka

Kloka ord.
Barn jag träffat i skolan som får allt, är de som aldrig är nöjda.
Skrev ett inlägg om frid häromdagen... Motsatsen läste jag var att ha allt men ändå inte må bra.
Kram Malin

Svar: Visst är det hemskt egentligen det vi gör mot våra barn? Vi vill dem väl men ändå blir det fel...
Kram A
Jennie och Anna

2013-12-14 @ 08:24:43
URL: http://www.stjarnflocka.blogg.se
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0