Det finns nog en framtid trots allt....

Att komma hem är tufft.Jag erkänner det. Allting känns oväsentligt och jag känner mig håglös.

Jag tycker att vi är lite ytliga och jag tycker att vi gnäller för mycket. Allt det här lägger sig om ett tag, men jag känner såhär just nu.

Hade det inte varit för mina egna 3 fantastiska ungar så hade det varit överjävligt att landa i allt.

 Lille gossen Jessy....
 
 
När jag i Uganda får en historia berättad för mig av Eddie om en flicka som fått så mycket stryk hemma att Eddie varit tvungen att ingripa och prata med polisen då dör jag lite.

 

Jag ser hennes armar och dom är fulla av ärr. Små och stora efter både knivar och efter brännmärken,hur övriga kroppen ser ut kan jag inte ens tänka mig.

Jag ser på henne och jag tar hennes små händer i mina.

Jag önskar så att jag kunnat ta  över lite av allt det hon måste bära på... Hon har inte bara förlorat båda sina föräldrar utan hon har också blivit så totalt förnedrad av andra vuxna i sin närhet.

När Eddie och polisen får till svar från den ansvarige för flickans lidande,

Att tar ni henne nu så får hon aldrig komma tillbaka hit igen, så är inte valet svårt för Eddie.

Han tar flickan under sina vingar, men jag ser ett lidande också i Eddies ögon då han berättar om det.

Den här flickan kommer med all säkerhet att finnas hos Eddie under en lång tid för att från och med nu så finns det ingen annan för henne.

 

 

När vi lämnar skolan den dagen, jag, Sam och Muteesa så brister det för mig fullständigt.

Jag gråter hejdlöst och Sam gör vad han kan för att förstå varför medans Muteesa kör vår bil.

Till slut får jag fram vad det är och Sam tar sin hand och lägger den på min kind och säger:

Glöm inte att du är i Afrika Anna. Den flickan har haft tur, hon är hos Eddie nu och hon kommer att klara sig.

Jag glömmer av det ibland var jag är och jag jämför det med mitt land. Jag vet vad som skulle hända om vi utsatte ett barn här för vad så många barn får stå ut med där.

 

 

Dagen efter då vi är tillbaka på Bristol igen så försöker jag se på situationen ur en annan vinkel och när jag tittar på flickan så ser jag att hon lever...Hon skrattar faktiskt tillsammans med de andra barnen, och hon leker.

Det tänder ett hopp hos mig att kanske kanske kan just den här flickan trots sin bakgrund faktiskt klara sig iallafall.

Med rätt stöttning och med lite lugn och ro så finns det nog en framtid också för henne...

 

 

Ett litet möte med barnen utanför Bristols grindar....
 
Anna

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Anna!
Vilka vackra foton och vilken berörande historia. Att se barn eller djur lida krossar ens hjärta och gör så galet ont och väcker dessutom ilska inom en. Vilken tur för denna lilla flicka att få komma under Eddies vingar. Jag tycker alltid det är riktigt svårt att komma hem till Sverige igen efter resor i fattigare länder där man ser och upplever både det ena och det andra. Känner igen känslan av att vår vardag hemma är så bekymmerslös i jämförelse med andras och hur omedvetna många av oss är över vårt välstånd. Bara rinnande vatten och sjukvård. Lyx för många.
Hur fungerar er fadderverksamhet? Kan man anmäla intresse?
Ha en bra dag!
Kram Anna

Svar: Vi har haft tur,och jag tycker att vi i allafall borde vara medvetna om det...Ang fadderverksamheten så ligger vi just nu på ett för oss hanterbart antal. Vi vill att det ska kännas personligt. Det får aldrig bli ett maskineri av detta, men vill du kan vi meddela när vi är klara för att ev ta emot nya familjevänner :)
Önskar dig en bra dag!
Kram, Anna
Jennie och Anna

2013-10-23 @ 10:52:10
URL: http://www.bokcafeetibyn.blogspot.com
Postat av: Pia

Så mycket känslor, det bara måste ju koka över på dig. Är så imponerad att du kan få ner det i skrift!!
Tänk också vilken enorm tur de har som har just er!
Kramen

Svar: Det kokar kan jag säga...Själv tycker jag att jag totalt misslyckas med att få ner det i ord, men tack! Kram A
Jennie och Anna

2013-10-23 @ 12:42:40
URL: http://marlonzacco.blogg.se
Postat av: Åse

Så fina bilder Anna och så rörande ord, det gör ont ända in i hjärtat och ändå har barnen på Bristol tur som har er och Eddie, som vakar över dem. Kan förstå din känsla lite av vanmakt. Ha en fin kväll och du det ni gör är fantastiskt. Kram Kram

Svar: Visst gör det ont...och Tack för dina ord! Kram A
Jennie och Anna

2013-10-23 @ 14:23:05
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Anna

Hej Anna!
Tack för infon! Hör gärna av er när/om ni är redo för fler familjevänner!
Ha en bra dag!
Kram Anna

2013-10-24 @ 08:38:52
URL: http://bokcafeetibyn.blogspot.com
Postat av: Sandra

Vilket otroligt bra och fängslande inlägg, ja bra och bra situationen är ju fasansfull men du beskriver det så bra med dina ord!!!
Jag gråter floder samtidigt som jag läser högt för min son Wiggo 9 år! Han har för några dagar sen bestämt sig för att han vill ha ett fadderbarn och vi har läst om det med fadderbarn! Men jag frågade honom om han inte kunde tänka sig flera barn istället så nu har vi suttit här i två kvällar med tårar i ögonen, leenden, frågor, läst inlägg, tittat på bilder! Och han vill verkligen ha flera barn att hjälpa!
För några dagar sen fyllde han år, det blev lite pengar i present men han tycker inte han behöver allt så han ska skänka en liten del!

Kramar Sandra och Wiggo

Svar: Nu är det min tur att gråta! Det är det här vi så gärna vill se...att barn i vårt land vill hjälpa andra barn som inte har haft samma tur i livet. Det handlar inte om att avstå allt för egen del men vi måste vara medvetna.... Det är en världsfin Wiggo du har med ett stort stort hjärta! Kramar till Wiggo och kramar till dig! Anna
Jennie och Anna

2013-10-24 @ 18:58:26
URL: http://Vitasmultron.blogspot.se
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0