Skolan är inte en självklarhet för alla...

På måndag drar skolan i Uganda igång igen. Lovet är slut och det är dags för termin 3.

 

Jag pratade med Sam igår som varit på Bristol ett par dagar nu för att iordningställa klassrum och sovsalar till barnens skolstart.

Idag ska han åka och hämta Norah och transportera henne tillbaka till Bristol också.

Norah är Sams lillasyster Treccys storasyster....Hängde ni med...?

Sam och Treccy delar mamma och Norah och Treccy delar pappa, således har Sam inga blodsband med Norah men han gör ändå det här.

Norah hade varit borta från skolan länge innan Sam fick pappan att säga ja till att låta Norah börja på Bristol.

Och nu är samma sak på väg att hända med lillasyster Treccy. Pappan skaffar barn men glömmer att man måste ta hand om dem. Han låter bli att betala skolavgifter och tycker att Sam kan göra det.

Sam vill såklart inget hellre än att Treccy ska gå i skolan men pappan säger nej till att flytta på henne och låta henne börja på Bristol också, utan han låter henne gå hemma istället och missa värdefull tid.

Hemma för Treccy är hos hennes och Sams mormor som bor granne med pappan.

 

 

Och här kommer problematiken in som vi så ofta stöter på.... Jag vill också att Treccy ska gå i skolan och hade utan problem kunnat betala hennes skolavgifter om det hade gynnat henne och Sam på sikt.

Men betalar jag det nu så kommer pappan aldrig lyfta ett finger för henne igen utan utgå ifrån att skolavgifterna betalas av någon annan.

Att ha mig som vän innebär inte bara fördelar för Sam ska ni veta, han får stå ut med en del just på grund av vår vänskap...

Jag hoppas av hela mitt hjärta att pappan tar sitt förnuft till fånga så att även Treccy får börja skolan på måndag... skulle hon inte få det så är hon tyvärr i gott sällskap av många andra barn som också dom missar något som för oss är en självklarhet...

 

 

                                                                                  Anna


Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0