På Mulago finns det inget vackert....

Efter mitt första besök på Mulago,det stora sjukhuset i Kampala, när jag hamnade på akutavdelningen för barn så bestämde jag mig av nån underlig anledning att jag måste se mer. Det var som att jag var tvungen att pina mig själv lite till för att verkligheten ser ut sån, och det var den jag åkte dit för att möta...

 

En kväll när vi åkte tillbaka till stan från skolan så bad jag Sam att vi skulle stanna och gå in på nån annan avdelning också. Han sa naturligtvis ja till det och bad mig att vara förberedd. 

Med handen på hjärtat kan jag säga att det var inte lika illa som det var på akutavdelningen, eller det berörde inte mig lika starkt MEN ändå är Mulago ett av de galnaste stället jag någonsin har sett.

Vi gick in på 3 olika avdelningar...det låg mängder med människor precis överallt och vi såg inte en enda läkare eller sjuksköterska under tiden.....inte en.

 

Människor i hundratal låg i sängar och på golvet och man kunde se att dom aldrig skulle klara sig.

En del låg med syrgas och Sam berättade att det där är det sista dom gör.När den människan dör tar man bara syrgasen och plastslangarna som sitter i näsan och flyttar den till nästa utan att varken rengöra eller nåt annat,man sätter bara dit den och så vet man att nästa man att somna in är han eller hon...

Jag kunde förstå att du kan ligga en bra stund i en säng på Mulago utan att nån ens ser att du är död....

 

Om man blir tagen till Mulago efter exempelvis en olycka eller att du är sjuk utan att nån anhörig vet det, och du dör, då dör du och ingen kommer någonsin att veta vad som hände.

Ingen bemödar sig med att ta reda på vem du är om du inte har ett ID kort på dig utan dom tas till ett rum på sjukhuset och när tillräckligt många okända är döda så lastas de på en lastbil och dumpas i en gemensam massgrav.... Jag vågar inte ens tänka tanken på antalet döda och antalet anhöriga som aldrig får veta var just den människan tog vägen.

Dör du och dina anhöriga vet att du är där då meddelas dom om du har dött under tiden dom varit borta så får dom betala för att få med sig kroppen därifrån för att kunna begrava dig.

 

I det enastånde vackra landet Uganda så finns det absolut saker som är mindre vackra...Mulago är ett utav dem.

 

                                                                                         Anna

 

 

Kommentarer
Postat av: Anette Svensson

Åh Anna!!! Jag läser med hjärtat i halsgropen. Det är en naken verklighet du beskriver.
Kramar till dig.

Svar: Verkligheten är inte alltid så vacker har jag blivit varse..Ibland vill man bara blunda och glömma, men den finns ju där ändå...Kramar tillbaka, A
Jennie och Anna

2014-12-07 @ 19:40:22
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0