Nu var det klart

Så kom resultatet som dom väntat på men som som alla nånstans ändå vetat.Yoweni Museveni kammade precis som väntat hem valet med 60 % av rösterna.Och precis som väntat vill de andra konkurrenterna inte godkänna siffrorna och skriker valfusk.Frågan är om nåt kan gå ärligt till i Uganda över huvudtaget vad gäller människor med makt.Presidenten styr det mesta med korruption och på så vis sitter han ju kvar också,nu med 30 år vid makten.
Det finns en lag som säger att sittande president inte får vara äldre än 75 år och nästa gång Uganda går till val så är Museveni 76 men den lagen hinner han säkert ta bort innan det är dags att välja igen.
Militär och polis rör sig fortfarande ute på gatorna men det verkar som att det ändå gått tämligen lugnt till än så länge för Ugandas befolkning.De sociala medierna är fortfarande stängda och dom är starkt avskärmade från omvärlden.
 
Nu hoppas vi på att skolorna kan starta igen.Inga har dragit igång på grund av valet och normalt är man igång i början på februari.Det säger en del om oron som uppstår kring en stor händelse i ett svagt land.
Bristols P7or var igång i några veckor innan dom fick stanna hemma igen men nu som sagt så hoppas vi att hela maskineriet kan dra igång inom en snar framtid.Jag lär inte möta alla barnen den här gången som jag kommer för det tar tid innan alla är på plats igen efter ett lov,men dom som är där dom är där och det får vara bra så.
 
 
En flicka i mitt hjärta fyller år idag,Sams lillasyster Tracy.Jag skickar en tanke och hoppas den når henne.
Den lilla vackra flickan som antagligen knappt minns sin mor längre efter att ha blivit lämnad på tok för tidigt.
Flickan som har sin trygghet i sin storebror och i sin mormor.
Jag känner ofta hennes närvaro inuti mig fastän den skrämmer mig lite,jag är livrädd för att svika just henne.
Jag undrar hur mycket svek ett barn kan tåla men jag vet att det är ganska mycket när det gäller en förälder.
Man vill alltid på nåt vis ha dem trots allt och det vet jag att hon vill också.Synd att inte hennes mamma vill ha henne bara.Jag ser den lilla flickan framför mig som jag så ofta betraktar på avstånd och idag lägger vi ytterligare ett år till hennes liv.
Grattis Tracy Naiga på födelsedagen,jag saknar dig,och jag älskar dig.
 
 
Anna
 
 

Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0