Jag förstår verkligen inte det...

Det finns saker som är så ofattbara.
I vårt land finns det avundsjuka det är vi alla på det klara med,och det är ju inte särskilt bra,iallafall inte när den innehåller missunsamhet också vilket inte är så ovanligt.Här är dock oftast avundsjukan hanterbar ändå och man kan välja bort vänner,familj eller människor i allmänhet som uppför sig på ett sätt som man inte uppskattar så upphör det till slut och livet återgår till det vanliga igen.
 
I Uganda är avundjukan och missunsamheten bland folket så otroligt stark så det är svårt att hantera den.
Små saker som tillexempel att en del bybor inte sätter barnen på Bristol för att dom hoppas på att Eddie ska misslyckas och dom vill inte "ge" honom sina pengar....då håller dom hellre barnen hemma på bekostnad av barnens framtid,eller att dom försöker bryta sig in hos Sam för att dom vet att han har kontakt med vita människor.
Sjuka beteenden som gör mig så vansinnigt tokig.
 
 
Priset har nog ändå tagits nu kan jag tycka.Vi har en barn sedan många år som tillhör Bristol då föräldrarna inte längre finns.Allt har gåttt jättebra för barnet och framtiden har funnits där.
Inför julen hörde nån släkting av sig helt plötsligt och frågade om barnet ville komma till dem över lovet och vila lite och naturligtvis är det de bästa att barnen får åka till sina släktingar då man såklart vill bibehålla släktbanden i den mån det går. Barnet hämtades,ett friskt,välmående barn.
 
Sen var det dags för terminsstart igen och samtalet kommer att barnet ska då rakt inte komma tillbaka och med ens vet Eddie vad det handlar om.Avundsjuka och missunsamhet på barnet att det faktiskt har lyckats och det unnar man inte ens dem.Då behåller man dem hemma som en ren och skär arbetskraft så var det barnets liv slut.
Hur kan man inte vilja att ett barn mår bra? Hur tänker dom?Och vad vinner dom på det?
Jag förstår det verkligen inte.
 
 
Samtalen med Eddie har varit många och långa om just det här under denna resan och ju mer jag befinner mig i Uganda ju mer stöter ju också jag på det mot mig som människa.
Men det enkla svaret är att inte försöka vara till lags eller att försöka passa in och ändra på sig för det kommer alltid att hittas fel ändå.Dom som tycker om en dom gör det och dom som inte gör det....ja...dom gör det inte.
 
 
 
                                                                                         Anna

Kommentarer
Postat av: Ekenäsliv

Jag finner inga ord... Det är verkligen totalt obegripligt...

Svar: Ja det är det... Man kan inte förstå hur mycket man än försöker... Kram
Jennie och Anna

2016-03-29 @ 12:59:25
URL: http://www.ekenasliv.se
Postat av: Anna - mamma till två prinsessor och en prins

Hur kan man inte vilja ett barns väl? De här barnen är ju Ugandas framtid...
Kram

Svar: Framtiden ser man inte i Uganda på samma vis som vi, kanske är det därför, men fortfarande helt ofattbart...kram!
Jennie och Anna

2016-03-29 @ 22:17:40
URL: http://annasfotnoter.wordpress.com
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0