Är det hon som ska ha det?

Något av det värsta med att vara i Uganda är faktiskt det här med maten.Inte att inte jag gillar den för det gör jag men det är inte kul efter ett tag att alltid behöva beställa vad man vill äta.Jag saknar att kunna tillaga det vi har lust att äta just den dagen.Det låter som ett taskigt bekymmer vilket det också är men restaurang mat smakar efter ett tag precis samma sak och det blir lite trist.
 
 
När jag är ensam i Uganda och vi väljer att äta på hotellet så beställer vi alltid upp maten på rummet för att väntetiden i restaurangen är lång och då känns det bättre att sjäv välja vad man ska göra under tiden.
Iallafall så kommer dom upp med maten och vi har beställt typ en portion kyckling och pommes och en portion Matooke (matbanan) och köttgryta. 10 av 10 gånger sätter dom pommesen framför mig och matooken framför Sam...varje gång byter vi tallrik därför att det är jag som väljer den Ugandiska maten och Sam den mer västerländska och varje gång blir personalen lika förvånade och lika lyckliga! En vit som äter den inhemska maten tycker dom är väldigt roligt.Dom säger nåt på Luganda till Sam och han ler och säger att ja...det är hon som ska ha den och jag får ett stort leende!
 
Får jag välja vad vi ska äta så skulle jag kunna äta på ett ställe som jag kallar för GrisFranks varenda dag!
Skitgod matooke som är alldeles mjuk efter massor av timmar kokta i bananblad och så griskött till det och tomater och rödlök.Mathimlen säger jag! Och Frank som lagar den är både snäll och trevlig och det är en bra bonus.
 
Ungefär såhär ser det ut när jag väljer mat.Matooke och köttgryta....
Och när Sam väljer ser det oftast ut såhär :)
 
Anna
 
 
 

Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0