Lite mat....

Idén vi fick med att ha en kamera nere i Uganda även när inte vi är på plats har vi kommit på är riktigt bra!
Det är så roligt när bilderna trillar in och det känns som om vi är närvarande på ett helt annat vis...
 
Senast kom det här från Sam...!
Matdags på Bristol...
En del har egen mat med sig hemifrån, andra betalar litegrann för att äta maten som lagas på skolan...
 
Idag ligger där posho på tallrikarna precis som alla andra dagar....oftast har de bönor till också , men inte idag vad jag kan se... De stackars pengarna som kommer in ska räcka till mycket och till många!
 
Pojken i grön tröja heter Salimu Waiswa med kläder som han fick i mars av sin svenska vän :)
 
 
Här har vi några barn som har mat med sig hemifrån...
Flickan till höger i bild suger på en plastpåse med nån slags smaksatt vatten, typ som isglass, troligtvis väldigt smaklös... Den långa flickan till vänster heter Harimah och är ett av våra familjebarn... :)
Full koncentration på att pricka muggen!
 
Kön till maten! Att samtidigt någon är där och fotar är ren och skär bonus! I bå skjorta längst fram har vi Mulungana Swalick och till vänster har vi Calvin Wambi. Lite längre bak i en svart/gul/ röd fotbolls tröja har vi Ssake Male, tröjan fick han av sina familjevänner i mars.
 
Vi äter inte av skolans mat då vi är där....våra magar hade troligtvis aldrig blivit sig lika efter det....
Ett barn bjöd mig på sockerrör då vi senast var nere...Jag hade inte hjärta att säga nej så jag gnagde lite på det. På 2 sekunder var både Eddie och Sam där och avrådde mig att äta... Vad som skulle ske med mig eller min mage pratade vi inte vidare om....jag slutade bara att äta helt enkelt.....
 
                                                                      Anna
 
 

Kommentarer
Postat av: Tess

Hello "Bristoltjejer" !

Det där med att ha en kamera där i Uganda som Sam kan ta en massa fina bilder på barnen var en fantastiskt idé! det känns som man är med och tittar på när nya bilder visas... samtidigt som det är roligt att se bilderna är det sorgligt att veta historien bakom varje bild...
Jag ser verkligen fram emot bilderna när barnen öppnar sina "julklappar" snart ....kan inte vänta....:-))

kram/Tess

2012-11-07 @ 20:13:13
Postat av: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Det jag tänkte på direkt när jag såg första bilden var att de inte har några bestick. Så annorlunda mot här. Det märks att det är ett fattigt land.
Tycker det var en bra idé med kameran att vi får se hur det ser ut där, en bild säger mer en tusen ord.

2012-11-07 @ 21:24:37
URL: http://lottizdays.blogg.se
Postat av: Anna

Tess! Vi hoppas få några bra bilder från julklappsutdelningen! Ska bli spännande! :)

2012-11-07 @ 22:01:07
URL: http://bristolacademy.blogg.se
Postat av: Anna

Lottiz,dom flesta äter utan bestick...dom "trycker liksom ihop maten som en boll...ganska imponerande att se faktiskt för tallrikarna är oftast renskrapade! Och bilder gör verkligen skillnad...! Man skulle vart så duktig som du är, då hade vi haft bilder att snacka om!

2012-11-07 @ 22:05:03
URL: http://bristolacademy.blogg.se
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0