Muganda,Buganda,Uganda....!

I Uganda så tillhör man olika stammar...det finns olika kungadömen med kungar eller chefer, därav anledningen att det kryllar av prinsar och prinsessor i Uganda.Det finns ca 20 olika kungadömen,
trodde dom....


Sam och Muteesa som är dom som jag har mest kontakt med i Uganda, berättade att dom är utav stammen Buganda.
Enkelt tyckte jag.....till en början...
För stammen som just dom här två tillhör heter Buganda, men 1 människa i stammen heter muganda.
Och om man sedan pratar om 2 eller flera människor ur stammen, då heter de Baganda....
dom tillhör iallafall kungadömet Buganda i Uganda...... Solklart eller?
Solklart och skitlätt att komma ihåg.... :)


Vad vi har lagt märke till är att människor från en del utav stammarna är väldigt lika varandra.Till exempel så var vi helt säkra på 2010 att den gamla rektorn på Bristol Academy var pappa till ett av våra fadderbarn...dom var så himla lika :) Så var det dock inte, men de var från samma stam.


Intressant att se för oss, dom verkar inte se det själva dock :) En del av stammarna är lite rundare i ansiktena, en del lite plattare, andra har smalare ansiktsform och så vidare. Än så länge har jag bara kolla på just Bugandastammen och jag tror att jag låter det vara så...det känns sjukt invecklat....
Och på det stora hela så är dom ju Ugandier allihopa, ungefär som vi är svenskar fast, hallänningar,skåningar, blekingebor eller Dalmasar....

                              Anna


Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0