Lära sig nytt är alltid kul!

Varenda dag som jag pratar med nån av storkillarna från Uganda så tror jag att jag lär mig nåt nytt...

Nu senast fick jag lära mig att Uganda är indelat i 112 olika distrikt och att varje distrikt innehåller olika villages... Gamla Bristol låg i en village som heter Kazo och nya Bristol ligger i Nabweru village.

Sam, Muteesa och Lubanga bor i Kawempe som också är en village som alla ligger i Wakiso district :)

 

Jag fick också lära mig att "god natt" på Luganda heter "Sulabulungi", och att det kostar 350.000 Ugandiska shilling att ta ett körkort i Uganda, vilket motsvarar 1050 Svenska kronor, samt att ett pass varar i 10 år och kostar 750 kr att få.... ingenting som vem som helst löser alltså....!

 

 

Jag har också blivit varse att Muteesa ( prinsen) är en rackare på att lära sig svenska och pluggar svenska lexikon varenda dag typ... det blir nog ett helt samtal på svenska med den killen nästa gång vi kommer ner!

Jag ligger helt klart i lä med mina få Swahiliska fraser som jag lyckats komma ihåg....!

 

Min swahili sträcker sig till fraser såsom :       Asanti saana    =  Tack så mycket

                                                                          Mimi nakupenda= Jag älskar dig

                                                                          Niyaje ? = Hur mår du?

                                                                          Niko poa = Jag mår bra

                                                                          Tuwonane kesho = Vi ses imorgon

                                                                          Sam ni rafiki yangu = Sam är min vän

 

 

Så....det var mina superkunskaper i språket swahili....! Fraser som är oerhört användbara.... :)

Det enda av detta som skrämmer mig är att dom kommer vilja höra mig säga det här om vi kommer ner igen....vilket troligtvis kommer att få en hel hög med Ugandier att ramla omkull  i en skratthög mitt på golvet! Men, men jag får väl bjuda på det!

Dom här 3 killarna bor i Kawempe som ligger i Wakiso distrikt :) Muteesa, Sam och Lubanga! 3 världsbra killar med hjärtat på det rätta stället,är stolt över att kunna kallad dem mina vänner!

 

                                                 Anna

                                                     

 


Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0