Wasuze Otya! (God morgon!)

Sam har länge försökt att få mig att lära mig ord från hans andra språk swahili. Det har gått sådär...Men helt plötsligt så tycker jag att det är jätteintressant!

Dock inte med swahili för det är det inte så många på skolan som pratar, men Luganda.Det största språket i Uganda näst efter engelskan.

 

Orden dom har liknar ingenting och jag kommer aldrig någonsin att kunna varken prata eller förstå det där språket, men lite fraser ska jag nog kunna få till....

Vad sägs som "Nsonyiwa"  tungvrickarord för oss skulle jag säga..... Stavningen är inga problem, för det är inte så himlans noga tycker dom, man kan skriva lite som man vill låter han mig veta och det är ju bra.... :)

 

Vissa ord är lättare att använda sig av då man skriver med dem, för vill man exempelvis veta vad dom gör så behöver man bara skriva ett enda ord: Okolaki?

Istället för What are you doing? Det är bra! Det sparar på tangent trycken! Det viktiga här är att dom inte svarar mig på Luganda.....då sitter jag risigt till :)

 

Tur att dom har tålamod i Uganda och att Sam helt outröttligt verkar tro att jag kommer prata Luganda med honom en vacker dag. Synd att jag kommer att göra honom besviken!

 

                              Men till er skickar jag med ett Beera Bulungi, (nice time)

                              tills vi ses igen!

 

                                                                   Anna

 

 

 

                             

 

 


Kommentarer
Postat av: Åse

Häftigt , när du pratat flytande kan du väl lägga upp en liten film här på bloggen ;-) kram

2013-04-15 @ 14:11:25
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Anna

Åse! Det LOVAR jag att göra! Hoppas att du, liksom Sam, har ett bra tålamod! :D.

Kram!

2013-04-15 @ 14:26:36
Postat av: Malla

haha, måste vara vanissigt svårt att lära sig!

2013-04-15 @ 19:12:57
URL: http://www.monstermalla.se
Postat av: Anna

JA! Och det kommer aldrig att hända att jag gör det!

Kram!

2013-04-15 @ 19:21:35
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0