Det handskrivna ordet går aldrig att ersätta

Ni som läst här ett tag och har bra minne kanske kommer ihåg att jag har berättat att jag under våra resor skrivit dagbok. Det gör jag aldrig annars.

 

Den första resan skrev jag egentligen för att föräldrarna till de barn vi hade med oss skulle kunna få den för att på så vis kanske förstå vad deras barn varit med om. Barn glömmer ju så lätt och om man inte vet vad någon gjort, eller varit med om,så är det inte heller lätt att ställa de rätta frågorna.

 

Dagboken från den resan blev ett bra sätt att komma ihåg även för mig och därför bestämde jag mig för att skriva under 2010 resan också.Den boken skrevs dock bara för mig själv, för att jag aldrig ska glömma vad vi gjort eller vad jag kände vid just det tillfället. Då jag tittade i den strax före resan 2012 så insåg jag att böckerna kändes oerhört värdefulla för mig... Det blev ytterligare en dagbok.

 

Inför denna resan som vi nu har framför oss har jag hela tiden tänkt att jag inte behöver skriva, utan det kommer jag ju ändå att ha i bloggen. Men igår tittade jag i mina böcker igen och jag insåg att det finns ingenting som kan ersätta de egna handskrivna orden då de just har hänt.

Var gång jag läser det jag skrivit så känner jag känslan igen.

 

Jag ser när jag somnat till, för då är det långa spår av bläck i boken.

Jag ser vilken dag jag gav bort min 400 kronors ballograf bläckpenna till Muteesa för att jag slarvat bort hans penna för 80 öre...för då har bläcket helt plötsligt fått en annan färg dagen efter.

Jag kan också läsa hur mina känslor hoppar från hopplöshet till total glädje kanske under samma dag.

Jag kan läsa hur jag längtat efter mina egna barn och min mans trygga famn och jag kan läsa hur lycklig och oerhört tacksam jag är för att få vara där, i Uganda och bland alla barnen på Bristol...

 

Det är klart att jag måste skriva igen...Jag vill aldrig någonsin glömma.

 

Bilderna är klickbara...
 
 
                                                                 Anna
 
 
 
 

 

            

                                      

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Ting

Ni måste skriva en bok om det här!

2013-01-17 @ 10:05:39
URL: http://youknowting.blogspot.se
Postat av: Pia

Håller med dig Anna. Det går ju inte att jämföra på nåt vis, men jag förde dagbok från andra dagen efter Linus olycka, och hur skönt har det inte varit att kunna ta fram den och läsa. För hur mycket som än etsat sig fast så bleknar minnena, och tur är väl det i vissa situationer!! Men likväl vill man kunna gå tillbaka och se hur det var. Så jag håller med dig det handskrivna slår allt med hästlängder, så även vanliga brev! Förresten, hur gör du bilderna klickbara ;)
Kramar <3

2013-01-17 @ 10:21:52
URL: http://www.marlonzacco.blogg.se
Postat av: Anna

Ting...tack, men vi kan ju inte ens skriva! Vi jobbar i korvkiosk!:) kram!

2013-01-17 @ 10:24:23
Postat av: Anna

Man måste minnas allt som är jobbigt också...annars tar man sig aldrig igenom det! Lovar att berätta om bilderna när vi ses,Svåra grejer vet du... ;) kram och tack!

2013-01-17 @ 10:26:38
Postat av: Angus

Det är det som är så bra med bloggar, en dagbok på nätet. Sen får man själv bestämma hur privat man vill vara.
Sv: tack för dina fina ord om vår lya! :)

2013-01-17 @ 11:56:18
URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Åse

Dagboken är speciell även för mig, på alla våra resor har jag alltid skrivit dagbok , min mamma började skriva till mig när jag var liten och familjen reste tillsammans och sen fortsatte jag själv . Det är nått speciellt med de handskrivna orden de lite tummade bladen i boken. Mina resedagböcker har blivit en kär vän. Kram kram

2013-01-17 @ 12:34:56
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Anna

Ja precis Angus :) Det är lätt att gå tillbaka och se vad som hänt! Det är bra :) må väl! Kram

2013-01-17 @ 15:59:23
Postat av: Anna

Åse... Vilken grej att ha! Inget går att jämföra med det handskrivna. Känslan blir aldrig detsamma med knappar... Kram!

2013-01-17 @ 16:00:58
Postat av: Malla

ja, skriv på! :)

2013-01-17 @ 18:29:38
URL: http://www.monstermalla.se
Postat av: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Så är det mycket faller i glömska om man inte skriver ner det.

2013-01-17 @ 21:49:00
URL: http://lottizdays.blogg.se
Postat av: Anna

För det vilda Malla! :) kram!

2013-01-17 @ 22:48:45
Postat av: Anna

Jag tycker inte jag minns nåt längre om jag inte skriver ner det....kram!

2013-01-17 @ 22:50:05
Postat av: Jennifer

Såklart du måste skriva :).
Så många härliga bilder! Ha det bra! Kram Jennifer

2013-01-17 @ 23:02:30
URL: http://wwwmittlivsomjag.blogspot.com
Postat av: Anna

Alla bilder blir fina när barnen är med :) Och skriva är nog ett måste! Må väl! Kram!

2013-01-17 @ 23:06:52
URL: http://bristolacademy.blogg.se
Postat av: Ting

Vaddå kan inte skriva???
Ni berör som fan med ert skriveri!

2013-01-18 @ 08:31:50
URL: http://youknowting.blogspot.se
Postat av: Anna

Hahaha Ting! Tack som fan då! :)!kram!

2013-01-20 @ 17:11:55
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0