Att vara i nuet och vackre Derrick!

 

 

Vad vi får uppleva och vad vi känner under våra resor till Uganda är svårt att beskriva.

Dels för att vi känner så otroligt olika saker både jag och Jennie, men sen är det också svårt för att många inte riktigt vill,kan eller orkar förstå....

Här inne är det skillnad, för ingen är tvingad att läsa här, det gör man bara om man vill, och vill man läsa så vill man också försöka ta till sig det som står...

 

Mötena med barnen och ungdomarna är helt klart det som sätter sig allra hårdast.

När man kan ge ett barn av sin totala uppmärksamhet. Det kanske bara varar i 5 minuter eller ibland längre, men det handlar inte om tiden utan om närvaron. För mig är det viktigt att inte vilja vara någon annanstans under den tiden, för jag tror att dom känner det. Har jag 5 minuter med ett barn så förtjänar det barnet min totala uppmärksamhet. Oavsett om barnet sover eller är vaket, eller om barnet inte alls är ett barn utan en 18 åring, oavsett vilket så jobbar jag stenhårt på att befinna mig där just då.

Hemma har jag svårt att göra det för det är alltid nåt annat som drar i en, i Uganda är det lättare.

 

En stund som jag kommer att bära med mig länge är den lilla stunden som jag hade med Derrick nu för bara ett par veckor sen. Derrick är... ja, han är Derrick helt enkelt.

Skulle nåt hända honom så tror jag att vi dött både Jennie och jag, för han är nåt alldeles speciellt, och har alltid varit.

Inte ens 13 år fyllda då vi mötte honom första gången, nu är han 18...lång och ståtlig och världens finaste, både på utsidan och insidan!

 
 
Jennie och jag ville ge honom nåt speciellt nu då jag var nere och våra tankar gick direkt till en telefon...
Dom är lika viktiga i Uganda för ungdomarna där som dom är i Sverige.
Jag pratade med Eddie om det och frågade om vi fick köpa en till honom, och där är Eddie jättebra....svaret var att
Dom är stora nu och dessa sakerna kan jag inte ge dem... kan ni hjälpa dem med det så är ingen gladare än jag...!
Sagt och gjort! En telefon blev det till Derrick och vi tog en stund på kontoret just för att få vara i fred.
Innan han öppnade sin present så lämnade han lite brev som han skrivit till Jennie och Jennies dotter Amanda.
Sam var med för att få lite bilder bara..
 
 
Det som händer när Derrick öppnat och fått sin telefon är inget som är jättevanligt i Uganda..
Han reser sig upp helt spontant och ger mig en sån jättekram! Jag blir helt tagen av situationen och jag tror att Derrick blir det också. Inte mest för kramen utan för att han visar sån glädje,dom gör inte det på samma vis som vi.
Vi kramas massvis i Uganda, men mest med de mindre barnen...De större är inte vana vid det även om det är på väg att ändras,dom vet att vi gör det så nu kommer dom ofta lite trevande med en kram i alla fall även fast det är ovant... :)
Såklart roligt att dom tar sig till våra seder också,speciellt när man vet hur gott en kram kan göra för precis vem som helst...
 
 
                                                                                  Anna
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Fint och bra!

Svar: Tack.... :)
Jennie och Anna

2013-11-06 @ 21:47:56
Postat av: Ewa

Anna, blir lika rörd som vanligt när jag läser dina inlägg. Ditt varma hjärta har alltid lyst igenom, även om du som tonåring ibland ville ha en tuffare yta. Det är kanske det som gjort att jag minns dig lite extra. Kram på dig

Svar: Tack för att du berörs! Jag är tacksam att ytan försvann för det här är bland det bästa jag fått vara med om, och när man sysslar med detta så får man kontakt med sitt hjärta snabbt! Att vara ihågkommen känns bra (trots att anledningen att just du minns kanske inte är den bästa! ) Kram och Tack! Anna
Jennie och Anna

2013-11-07 @ 05:46:13
Postat av: Åse

man blir alltid berörd när man tittar in och läser här i bloggen, berörd på ett bra satt, jag får en varm känsla i hjärtat och det är härligt det.Ha en fin torsdag. Kram

Svar: Vi är tacksamma för det... vi vill förmedla en bra känsla även fast det är ett lite tungt ämne vi berör... Kram A
Jennie och Anna

2013-11-07 @ 07:47:09
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Mona W

Ojoj!! Blir berörd och varm. Ni e bara så fantastiska. Tack för att ni delar med er av allt <3. Kram

Svar: Tack... <3 Kram! A
Jennie och Anna

2013-11-07 @ 08:04:53
Postat av: Ewa

Anna, du behöver inte vara orolig, jag har bara härliga minnen från dig. Kul kommentarer och skinn på näsan är de minnen jag har av dig. Det var för din skull jag kom till jobbet i gympadojor och turkos joggingoverall :)Jag fick precis den härliga reaktion av dig som jag hoppades på och det var aldrig en elak kommentar, bara kommentarer med glimt i ögat och sådant älskar jag. Lycka till med ditt fortsatta arbete med barnen "där nere"

Svar: Tack...! Kram igen! A
Jennie och Anna

2013-11-07 @ 10:59:28
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0