Luganda!

Jag tycker att det är roligt att åtminstone försöka lära mig lite Luganda,språket dom pratar i Uganda där vi befinner oss.

Jag kan inte säga att jag är grym,då skulle jag ljuga massor men jag försöker iallafall.

Som läget är nu kan jag dom vanligaste hälsningsfraserna och jag kan säga Godnatt och Gomorron och svara på hur jag mår. Jag kan också räkna till 10....

 

Sen finns det ord som sätter sig benhårt fastän man absolut aldrig kommer att behöva dem.

Som tex Damu Mpulire som betyder upprepa det igen.....När ska jag använda det?

Nästa ord som förvisso beskriver Uganda på ett magiskt sätt är Bitabuletabule...oorganiserad.

Det la jag på minnet för att en dag så pratade Sam och Eddie på Luganda men rätt som det är så använde dom ordet dizorganised mitt i allt....Jag frågade varför dom blandar in ett engelskt ord sådär mitt i och svaret kom skrattande att lugandaordet helt enkelt är för jobbigt  att säga! Så då föll  sig det engelska bättre.

Men i min hjärna satte sig naturligvis bitabuletabule som gjutet! Ett ord som förövrigt passar in alldeles utmärkt på mig för tillfället också...

 

 
 
                                                                                       Anna
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Melody and M.E

Nu fick jag ett nytt ord för hur min tillvaro känns just nu!
Härligt ord som jag kommer smaka på ett tag…
Kram M.E

Svar: Skönt att höra att nån mer än jag är Bitabuletabule! :DKram! A
Jennie och Anna

2015-01-12 @ 21:45:39
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0