Mat att minnas...eller inte.

Mat i Uganda är en historia för sig... Det äts ju i stort sett bara Posho och bönor runt om i Uganda,matooke (matbanan) äts också en hel del,främst på landsbygden.
Jag har efter mina 13 besök i landet lärt mig att uppskatta maten men det tog tid kan jag säga.När jag är ensam nere så väljer jag oftast den maten således men när vi reser i grupp så äter vi mer västerländsk mat.
Vi har tidigare ätit mest på hotellet men den restaurangen har har verkligen blivit dålig,så senast vi var nere så rekade jag och Jennie lite ställen innan övriga gruppen kom ner och vi hittade faktiskt några riktiga pärlor.
Det gör en hel del för orken när man kan äta ordentligt har vi märkt....
 
Ugandiskt omelett....Alltså,pris för läckert upplägg får dom nog inte....
Och här en traditionell Ugandisk frulle....Helkokt matooke och getkött.Köttet går bort om jag får bestämma men matooken...skitgod.
Man kan också beställa in en banan i all sin enkelhet...
Eller varför inte en fruktsallad?
Dock vet man aldrig vilken frukt man få eller hur den är upplagd.Det berors på vem som jobbar och vilken frukt dom hade fått tag på.
En helt vanlig pizza fann vi,hur god som helst...
Hamburgare...
Vegetarisk lasagne... (tror jag...)
Och så till sist det godaste man kan bli bjuden på i Uganda...Matooke,ris,Irish potatoes,avokado som smakar himmelriket och till det en köttgryta som inte kommit med på bild.
Man kan avlutningsvis säga att anledningen till att man reser till Uganda är inte för att få en kulinarisk matupplevelse...är man ute efter det så finns det bättre länder att besöka.
Just sayin´!
 
 
Anna och Jennie
 

Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0