Det måste vara så svårt...

Jag tänker verkligen ofta på hur det är att vara kvinna i Uganda.Att vara någons fru där måste verkligen vara hur svårt som helst. Dom är så långt ifrån jämställda man kan vara.Ogifta män och pojkar både städar och tvättar men när dom gift sig så verkar det som att allt det faller på kvinnans lott. Mannen kan ju iallafall inte dra till med där att han klipper gräset eller sköter bilen för det har dom flesta inte ändå.
Jag tror att dom skulle uppleva vårt liv här som väldigt enkelt och att vi är lite lata som kvinnor.På det viset vi blir sedda på finns liksom inte där. 
Jag vet att jag pratade om det för ett par år sedan med en Ugandisk kvinna att dom på nåt sätt försöker göra sig oboroende utav mannen fastän dom gör det i tysthet.När dom har tillräckligt med pengar att klara sig ett litet tag så lämnar dem hemmet,ibland med barnen men lika ofta utan.Tänk att vara så beroende av en man bara för att överleva?Inte konstigt att många av dem så så vansinnigt bittra ut...vad har dom ens att leva för?
 
Den här kvinnan har inget med inlägget att göra och hon ser inte heller bitter ut.Vid sidan om henne har hon ett litet stånd där hon sålde torkad fisk och kryddor tror jag det var,för sin och för sina barns överlevnad.
 
 
Anna

Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0