Har du en sån hemma där du bor...?

Ett samtal med en av våra Ugandamänniskor....
 
Vad gör du?
 
Jag tvättar lite och städar och diskar bara....
 
Då måste du vara jättetrött nu? Måste du göra allt det själv? Hjälper inte dina barn till?
 
Nä...alltså det är inte så farligt.Jag har en tvätt maskin som tvättar åt mig och en diskmaskin som diskar så det är inte riktigt samma som ni har det i Uganda.
 
Maskiner? Har du en maskin hemma där du bor som tvättar? Du gör inte det för hand?
 
Näe....jag kan faktiskt inte det.Jag har aldrig behövt lära mig det.
 
Ojojoj....men när du lagar mat då? Använder ni också kol eller gör ni över öppen eld?
 
Ja alltså....Vi har apparater och sånt för det också...och vi lagar allt mat inomhus i ett speciellt rum.Och när vi kokar kaffe har vi en maskin för det,och om vi vill torka tvätten finns det en maskin för det också.
 
Sverige är annorlunda....det är väl inte som Uganda?
 
 
Nä...Sverige är inte som Uganda.Vi har absolut saker som är så oändligt mycket bättre likaväl som dom har saker som vi verkligen borde ta lärdom utav.Fattigdomen och avundsjukan tär på folket där och det svider i dem att se att nån annan har det bättre än sig själv.I många fall är det precis likadant här fast utan fattigdomen då såklart.
Vi ser allt vad alla andra har,vad dom gör,hur långt dom ska resa och hur många gånger dom reser på ett år.
Hur lyckliga dom är,hur fina barn dom har (och hur väluppfostrade dom är), och hur mycket dom älskar sin man eller fru och att dom lyckas hålla sams under alla 5 gemensamma semesterveckorna som ligger framför dem.
 
Herregud....Jag har fan misslyckats med allt det där....eller nä det har jag ju inte.Lycklig är jag.Barn har jag som är hyfsat väluppfostrade.Semester har jag ingen på sommaren men reser gör jag.
Fattig är jag inte heller och inte heller avundsjuk.
Däremot är jag jävligt tacksam att jag slipper att tvätta för hand eller laga mat över öppen eld varenda dag.
Tacksam för att jag föddes här och för att jag får leva mitt liv i olika världar.Jag kan inte klaga.
 
 
 
Anna
 
 
 

Kommentarer
Tack för att du läser om våra barns liv på Bristol Academy, och Tack för att du vill lämna ett par ord hos oss, det värmer!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0